اشتراک گذاری

مقایسه گوریلا گلس 3 و 5

امروزه یکی از فناوری های بسیار محبوب مورد استفاده در گوشی های هوشمند، گوریلا گلس است. این مورد یک آیتم مهم در گوشی های هوشمند است و انواع مختلفی دارد. وجود و استفاده از آن ها در گوشی های مختلف به طرز قابل توجهی پروسه تعمیر و تعویض ال سی دی گوشی سامسونگ، سونی، آیفون و … را تغییر داده است.

گوریلا گلس ها نسل های مختلفی دارند که از پر استفاده ترین آن ها می توان به نسل 3 و 5 اشاره کرد. با مقایسه گوریلا گلس 3 و 5 می توان به تفاوت های زیادی که بین آن ها وجود دارد پی برد. همین تفاوت گوریلا گلس 3 و 5 موجب تفاوت هایی بین گوشی های هوشمند نیز می شود.

اما برای درک بهتر این تفاوت ها بهتر است ابتدا ببینیم گوریلا گلس چیست تا در ادامه با مقایسه گوریلا گلس 3 و 5 به تفاوت های موجود بین این دو نسخه پی ببریم.

فناوری گوریلا گلس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در واقع استفاده از فناوری گوریلا گلس در گوشی های هوشمند، یک قدم مهم برای افزایش دوام و استحکام این دستگاه ها بوده است. این فناوری برای نخستین بار توسط شرکت کورنینگ معرفی شده و در آن از ماده ای به نام آلومینوسیلیکات قلیایی جهت ساخت لایه ای مقاوم استفاده شد.

در این ترکیب آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن به هم پیوند خورده اند که نتیجه آن یک ترکیب مقاوم و با دوام به نام گوریلا گلس است. در نتیجه این ترکیب می تواند تا حدود بسیار زیادی در برابر آسیب، ضربه، خراش، خط و خش و … مقاوم باشد.

گوریلا گلس ها در واقع شیشه هایی بسیار نازک با وزن و ضخامت کم اند که مقاومت بسیار بالایی دارند. آن ها در سطح بیرونی و روی نمایشگر گوشی های هوشمند قرار می گیرند و از ال سی دی در برابر ضربات و آسیب ها تا حدود بسیار زیادی جلوگیری می کند.

در حال حاضر از آن ها نسخه های متعددی، از نسخه یک تا نسخه 6 وجود دارد که هر یک مشخصات و ویژگی های مخصوص به خود را دارد. در این جا می خواهیم روی مقایسه گوریلا گلس 3 و 5 تمرکز کنیم.

مقایسه گوریلا گلس 3 و 5

مهم ترین شاخصه در مقایسه گوریلا گلس 3 و 5 چیست؟

اولین و مهم ترین فاکتوری که می توان در بررسی تفاوت گوریلا گلس 3 و 5 به آن اشاره کرد، تفاوت نسخه آن هاست که همین تفاوت نسخه موجب تفاوت در عملکرد گوریلا گلس ها می شود.

اساسا زمانی که می گوییم از گوریلا گلس برای محافظت از شیشه گوشی استفاده می شود، منظور این نیست که شیشه ها نشکن هستند و کاملا در برابر ضربه و آسیب مصون شده اند. اما با این حال با افزایش نسخه گوریلا گلس و ارتقای کیفی آن ها، این دوام و مقاومت در برابر ضربه نیز افزایش خواهد یافت.

در اولین مقایسه گوریلا گلس 3 و 5 باید به تفاوت نسخه آن ها و ضخامتی که دارند اشاره کرد. هر چه گوریلا گلس ها نسخه بالاتری داشته باشند، ضخامت آن ها بیشتر است و در نتیجه میزان مقاومت شان در برابر ضربه و خط و خش نیز افزایش خواهد یافت.

به این ترتیب گوشی یا تبلتی که دارای گوریلا گلس 5 است در مقایسه با گوشی و تبلتی که به گوریلا گلس 3 مجهز است، دوام بیشتری در برابر ضربه و خط و خش عمیق دارد.

ویژگی ها و مشخصات گوریلا گلس 3

برای بررسی و مقایسه گوریلا گلس 3 و 5 بهتر است به بررسی مشخصات و ویژگی های هر یک به صورت مجزا نیز بپردازیم. گوریلا گلس نسخه سه اساسا  ضخامت کم تری نسبت به نسخه های قبلی خود دارد و همین امر هم موجب افزایش نسبی مقاومت آن در برابر ضربه و شکستگی شده است.

کمپانی توسعه دهنده گوریلا گلس در نسخه سوم این فناوری از یک مشخصه جدید تحت عنوان فناوری NDR برای نخستین بار استفاده کرده است. این مشخصه موجب مقاومت محلی در برابر آسیب شده و در نتیجه از بروز خط و خش های عمیق تر به شیشه نمایشگر گوشی و تبلت جلوگیری می کند.

به این ترتیب در مقایسه با نسخه های قبلی، گوریلا گلس 3 مقاوم تر و با دوام تر است. میزان مقاومت این نسخه در برابر خط و خش های عمیق تا 35 درصد اعلام شده است. در بخش دیگری هم می توان به تفاوت گوریلا گلس 3 و 5 رسید و آن گوشی هایی است که در آن ها از این نسخه ها استفاده شده است.

به صورت مشخص گوریلا گلس نسل سوم در گوشی های گلکسی S4 سامسونگ و موتو جی و موتو ایکس موتورولا استفاده شده است.

بررسی مشخصات و ویژگی های نسخه پنجم گوریلا گلس

حال که به مشخصات نسخه سوم گوریلا گلس رسیدگی کردیم، بهتر است به مشخصات گوریلا گلس نسل پنجم هم بپردازیم تا بهتر تفاوت گوریلا گلس 3 و 5 را درک کنیم. به صورت کلی در مقایسه گوریلا گلس 3 و 5، نسخه پنجم مقاوم تر است.

در این نسخه تمرکز اصلی بر مقاومت در برابر سقوط بوده است. این نسخه هم در مقایسه با نسخه چهارم و هم سوم به مراتب عملکرد بهتری در برابر آسیب های شدید از جمله سقوط و پرت شدن دارد. به نحوی که اگر گوشی هایی که به گوریلا گلس نسل پنجم مجهزند از ارتفاع 1.6 متری سقوط کنند، کاملا در برابر آسیب و شکستگی مصون خواهند بود.

حتی اگر این سقوط از ارتفاع بالای یک متر روی سطوح بسیار سخت و آسیب رسان صورت بگیرد هم، با وجود گوریلا گلس 5 روی نمایشگر تا احتمال 80 درصد صفحه نمایش از شکستگی مصون خواهد بود. این مقاومت بسیار بالا نکته قابل توجهی در بحث مقایسه گوریلا گلس 3 و 5 است.

اهمیت فناوری گوریلا گلس در ساخت گوشی های هوشمند

به صورت کلی ظهور فناوری گوریلا گلس در ساخت گوشی های هوشمند تحول بزرگی را در دنیای این دستگاه ها ایجاد کرد. آن ها موجب کاهش میزان آسیب به نمایشگر گوشی ها شده و نیاز به تعویض و تعمیر ال سی دی و گلس را کاهش داده است.

حتی در لیست بهترین دستگاه های سال مانند بهترین گوشی سامسونگ 2021 نیز می توان نام گوشی هایی را دید که از این فناوری در آن ها استفاده شده است. از اولین نسخه گوریلا گلس که تنها کارایی آن برای جلوگیری از لکه افتادن روی صفحه نمایش بود گرفته تا جدید ترین نسل این فناوری که در برابر سقوط و آسیب های بسیار جدی مقاومت دارد، وجود آن ها در دنیای ساخت گوشی های هوشمند بسیار اهمیت دارد.

از این رو بدون در نظر گرفتن موارد ذکر شده در مقایسه گوریلا گلس 3 و 5، وجود هر یک از این نسخه ها در گوشی های هوشمند قطعا مزیت های زیادی را به همراه خواهد داشت.

تفاوت گوریلا گلس 3 و 5
4/5 (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *