اشتراک گذاری

بررسی مزایا و معایب پرینترهای لیزری

آیا به دنبال خرید پرینتر هستید اما نمی‌دانید که پرینتر لیزری بهتر است یا پرینتر جوهرافشان؟ هر یک از این پرینترها دارای کاربردها و مزایا و معایب منحصربه‌فردی هستند که باید با توجه به آن‌ها گزینه موردنظرتان را انتخاب کنید؛ به همین دلیل تصمیم داریم ضمن نگاهی کوتاه به پرینترهای لیزری و جوهرافشان، شما را با نحوه کار پرینترهای لیزری و همچنین مزایا و معایب پرینترهای لیزری آشنا کنیم؛ تا بتوانید بهترین پرینتر را متناسب با نیاز و بودجه‌ای که دارید انتخاب کنید پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بررسی مزایا و معایب پرینترهای لیزری

پرینتر لیزری یا جوهرافشان؟

قبل از اینکه با مزایا و معایب پرینترهای لیزری آشنا شوید، لازم است نگاهی داشته باشید به تفاوت بین پرینترهای لیزری با جوهرافشان. اگر قصد خرید پرینتر را داشته باشید و راهی بازار شوید، نام دو پرینتر لیزری و جوهرافشان به گوشتان می‌خورد و مطمئنا بین خرید این دو مدل دو دل می‌شوید و از خودتان می‌پرسید که پرینتر لیزری بهتر است یا پرینتر جوهرافشان؟

هیچ وقت نمی‌توان گفت که پرینتر لیزری خوب است یا پرینتر جوهرافشان؛ چراکه هر یک از این پرینترها برای کاربردهای متفاوتی طراحی و تولید شده‌اند؛ به گونه‌ای که پرینترهای لیزری گزینه بسیار مناسبی برای چاپ سیاه و سفید اسناد زیاد به صورت باکیفیت هستند؛ چراکه سینی‌های کاغذ اختصاص داده شده به پرینترهای لیزری از ظرفیت بالایی برخوردار می‌باشند.

البته پرینترهای لیزری برای چاپ عکس و اسناد به صورت رنگی هم مناسب هستند اما در این زمینه به پای پرینترهای جوهرافشان نمی‌رسند؛ با این وجود پرینترهای لیزری گزینه مناسبی برای اداره‌جات و دانشگاه‌ها که از حجم چاپ بالایی برخوردار هستند، می‌باشند. درصورتی که پرینترهای جوهرافشان برای چاپ عکس‌های رنگی و متون گرافیکی باکیفیت بسیار بالا مناسب می‌باشند و گزینه مناسبی برای ادارات که از حجم چاپ بالای اسناد به صورت سیاه و سفید برخوردارند نیستند.

در کل هنگام خرید پرینتر باید به نیازی که دارید توجه کنید. اگر پرینتری برای چاپ حجم بالایی از اسناد به صورت سیاه و سفید می‌خواهید، یک پرینتر لیزری بخرید؛ اما اگر به دنبال پرینتری برای چاپ عکس هستید بهتر است به سراغ خرید پرینتر جوهرافشان بروید.

نقش تونر در پرینترهای لیزری

حالا می‌رسیم به نقش تونر در پرینترهای لیزری که برای آشنایی بهتر با مزایا و معایب پرینترهای لیزری به آن‌ نیاز داریم؛ اما قبل از اینکه بدانید دقیقا تونر چیست و چه کاری انجام می‌دهد باید با کارتریج آشنا شوید. کارتریج منبع تامین رنگ در همه پرینترها است؛ منتهی دو نوع کارتریج داریم که شامل: کارتریج لیزری و کارتریج جوهرافشان می‌باشند.

از کارتریج لیزری که پودر تونر در آن ریخته می‌شود در پرینترهای لیزری استفاده می‌شود و از کارتریج جوهرافشان که جوهر در آن ریخته می‌شود در پرینترهای جوهرافشان استفاده می‌شود؛ بنابراین یکی دیگر از تفاوت‌های پرینترهای لیزری با جوهرافشان این است که در پرینترهای لیزری از کارتریج پر شده از تونر استفاده می‌شود اما در پرینترهای جوهرافشان از کارتریج پر شده از جوهر استفاده می‌شود. درواقع تونر پودری فشرده شده از جنس پلی استر است که با گرمایی که از طریق فیوزینگ پرینتر لیزری به آن داده می‌شود بر روی کاغذ قرار می‌گیرد.

نحوه کار پرینترهای لیزری چگونه است؟

در پرینترهای لیزری عاملی که باعث چاپ اسناد و تصاویر می‌شود، الکتریسیته ساکن است؛ یا به زبان ساده‌تر در پرینترهای لیزری از الکتریسیته ساکن برای چسباندن تونر به کاغذ استفاده می‌شود؛ به گونه‌ای که پرینتر لیزری برای تولید بارهای الکترونیکی به یک مدار فشار قوی مجهز شده است. اگر بخواهیم پروسه تولید بارهای الکتریکی که درنهایت موجب چاپ اسناد و تصاویر در پرینترهای لیزری می‌شود را جزئی‌تر توضیح دهیم باید بگوییم که؛ بعد از ارسال فایل، پرینتر شروع به پردازش فایل‌ می‌کند، پرتوهای لیزر در برابر آینه قرار گرفته و به آن می‌تابند، سپس آینه وارد عمل شده و لیزر را روی درام که خود دارای بار الکتریکی است منعکس می‌کند.

همزمان با تابش لیزر، آینه شروع به بازتاب دادن تصویر می‌کند و سپس با برخورد لیزر به درام بار مثبت به بار منفی تبدیل می‌شود. در مراحل بعدی ذرات ریز تونر به بخش‌هایی از درام که دارای بار منفی است می‌چسبند؛ چراکه ذرات تونر دارای بار مثبت هستند. سپس کاغذ وارد پرینتر شده و به این دلیل که دارای بار منفی است دانه‌های تونر را از روی درام که دارای بار مثبت هستند به خود جذب می‌کند. سپس کاغذ از غلتک‌هایی که فیوزینگ نام دارد عبور می‌کند تا با فشار و گرمایی که فیوزینگ به ذرات تونر وارد می‌کنند به خوبی روی کاغذ بچسبند و پروسه چاپ به پایان برسد.

خدمات تخصصی پرینتر: تعمیر فیوزینگ پرینتر سامسونگ 

مزایا و معایب پرینترهای لیزری

و حالا نوبت به بررسی مزایا و معایب پرینترهای لیزری است که با درنظر گرفتن هر یک از این موارد می‌توانید تصمیم بگیرید که پرینتر لیزری گزینه مناسبی برای شماست یا خیر؛ البته همانطور که اشاره کردیم پرینترهای لیزری برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که حجم چاپ بالایی دارند. مزایا و معایب پرینتر لیزری به شرح زیر می‌باشند:

مزایای پرینتر لیزری

• کارتریج پرینترهای لیزری نسبت به کارتریج‌ پرینترهای جوهرافشان دارای عمر و ظرفیت بالاتری است.

• سرعت چاپ پرینترهای لیزری نسبت به پرینترهای جوهرافشان بیشتر است.

• مواد مصرفی و شارژ کارتریج پرینتر لیزری نسبت به مواد مصرفی و کارتریج پرینترهای جوهرافشان از قیمت کمتری برخوردار است.

• کیفیت چاپ اسناد سیاه و سفید در پرینترهای لیزری بیشتر است.

معایب پرینتر لیزری

• پرینترهای لیزری از پس چاپ تصاویر گرافیکی باکیفیت برنمی‌آیند و این کار تنها از پرینترهای جوهرافشان برمی‌آید.

• با وجود اینکه پرینترهای لیزری قابل حمل در بازار موجود هستند اما اکثر مدل‌های آن‌ها نسبت به پرینترهای جوهرافشان سنگین‌تر و بزرگتر هستند.

• پرینترهای لیزری برخلاف پرینترهای جوهرافشان از انواع کاغذ پشتیبانی نمی‌کند.

• پرینترهای لیزری نسبت به پرینترهای جوهرافشان گران‌تر هستند.

امتیاز شما به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *