اشتراک گذاری

چرا دور موتور جاروبرقی کم و زیاد می شود؟

کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی دلایل متعددی دارد که تمامی آنها را در ادامه این مقاله بررسی می کنیم. در این حالت وقتی جاروبرقی را روشن می کنید، دور آن مدام کم و زیاد می شود و همین مسئله مشکلاتی را در عملکرد این دستگاه ایجاد می کند. معمولا از روی صدای جارو می توان زیاد و کم شدن دور آن را تشخیص داد. البته در این حالت، قدرت مکش هم تغییر می کند؛ اما عموما این مورد چندان محسوس نیست.

اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید، برای آشنایی با دلایل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی و البته راهکارهای حل این مشکل، ادامه مطلب را دنبال کنید. در صورتی که موفق به حل مشکل نشدید، می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان تعمیر جاروبرقی، با نمایندگی سامسونگ در مرکز سخت افزار ایران تماس بگیرید.

کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی

دلایل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی

دلیل اصلی نوسان دور موتور در انواع مدل های جاروبرقی، خرابی قطعه ای به نام دیاک است. این قطعه، قدرت مکش جارو را تنظیم می کند و اگر ایرادی داشته باشد، دور موتور را نیز مختل می کند. دیاک، پالس هایی را تولید می کند که جریان ورودی به موتور را تنظیم می کنند و به این ترتیب، مکش دستگاه تنظیم می شود.

اگر دو سر دیاک به ولتاژ کافی نرسد، جاروبرقی اصلاً روشن نمی شود. عواملی همچون انسداد یا پارگی لوله ها، پر یا سوراخ شدن کیسه جارو، آلودگی کلکتور و خرابی یاتاق ها، دیگر دلایل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی هستند.

حل مشکل نوسان دور موتور جاروبرقی سامسونگ

راهکارهای حل مشکل نوسان دور موتور جاروبرقی سامسونگ

رفع انسداد یا تعویض لوله ها

اگر متوجه شدید که دور موتور جاروبرقی شما تغییر کرده و مدام کم و زیاد می شود، پیش از هر کاری لوله ها را چک کنید. در بسیاری از موارد زباله ها و … در لوله گیر کرده و باعث مسدود شدن آن می شوند. در نتیجه مکش دستگاه مختل شده و جارو قادر به مشکل با قدرت زباله ها نیست.

در این صورت کافی است با یک لوله باریک تر، لوله اصلی دستگاه را تمیز کنید. از لوله خرطومی هم غافل نشوید؛ انسداد یا پارگی این لوله هم می تواند باعث کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی شود. در صورت نیاز، این لوله ها را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود.

تعویض کیسه جاروبرقی

یک راهکار ساده دیگر برای حل مشکل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی، تعویض کیسه این دستگاه است. معمولا وقتی کیسه جاروبرقی پر شده یا تکه ‌های آشغال در آن باقی می ماند، دور موتور دستگاه دچار نوسان می ‌شود. حتی اگر این کیسه سوراخ یا پاره شود هم روی قدرت مکش و دور موتور جاروبرقی تاثیر می گذارد. در این حالت موتور باید با دور بیشتری کار کند و در نتیجه، فشار بیشتری را تحمل کند. بنابراین بهتر است کیسه جاروبرقی را به صورت منظم چک و تعویض کنید تا موتور در معرض خرابی قرار نگیرد.

تعمیر ولوم کم و زیاد جاروبرقی

یکی دیگر از اقداماتی که می تواند به حل مشکل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی کمک کند، تعمیر ولوم این دستگاه است. گاهی موتور جاروبرقی با سرعت ثابت کار می کند؛ یعنی دور موتور در بالاترین حد است و بیشترین میزان مکش را دارد. در این صورت احتمالا ولوم آسیب دیده و نمی تواند دور دستگاه را به درستی تنظیم کند.

این وضعیت و تداوم آن، فشار بسیار زیادی به موتور وارد کرده و به مرور باعث ضعیف شدن و حتی از کار افتادن این قطعه می شود. در این شرایط باید اول دلیل یا دلایل خرابی ولوم را شناسایی کنید و سپس این بخش را تعمیر نمایید. بهتر است برای حل مشکل به صورت تخصصی از کارشناسان تعمیرات جاروبرقی سامسونگ کمک بگیرید.

تمیز کردن کلکتور

گاهی تنها با تمیز کردن کلکتور، می توان مشکل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی را از بین برد. این قطعه باید با شوینده های مخصوص تمیز شود. برخی از کاربران سطح کلکتور را سمباده می کشند؛ اما این کار اصلا درست نیست و ممکن است موجب سوختن آرمیچر شود. بهتر است برای تمیز کردن کلکتور هم از تکنسین های مجرب تعمیرات جاروبرقی کمک بگیرید تا این کار را به صورت تخصصی و به درست ترین شکل انجام دهند.

تعمیر یا تعویض موتور جاروبرقی

اگر هیچ کدام از روش های ذکر شده مشکل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی را برطرف نکردند، احتمالا نیاز به تعمیر یا تعویض موتور این دستگاه است. اگر موتور نیم سوز شده باشد، دور دستگاه هم دچار نوسان می شود. معمولا موتور بر اثر نفوذ رطوبت نیم سوز می شود؛ مثل وقتی که قسمت های خیس و مربوط را هم جارو می کنید. اگر موتور نیم سوز را به موقع تعمیر نکنید، ممکن است این قطعه بسوزد و ناچار به پرداخت هزینه بسیار زیادی برای تعویض آن شوید.

تعویض یاتاق ‌ها

در نهایت آخرین راهکار برای حل مشکل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی، تعویض یاتاقان هاست. این قطعات به مرور زمان ساییده می شوند و از کار می افتند. معمولا یاتاقان ها قابل تعمیر نیستند و پس از مدتی باید آنها را با نمونه های جدید تعویض کرد.

5/5 (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *